söndag 17 augusti 2014

Triffle

Hej!
Ibland har man ju inte så mycket tid för att baka något eller att göra en efterrätt men även det enklaste kan vara det godaste. Som till exempel för ett par dagar sen så fick jag ett sms från min syster där det stog "Jag har fått KÖRKORT", jag blev en ganska förvånad måste jag säga eftersom att hon inte hade berättat att hon hade uppkörning och när någon tagit körkort måste man  ju fira. Så då kom jag på att jag kunde göra en triffle eftersom jag hade över bliven tårtbotten i frysen. När man gör en triffle kan man ha lite allt möjligt beroende på vad man har hemma. Men man brukar oftast ha tårtbotten/sockerkaka som man smularsönder och varvar med bär eller frukt och grädde eller någon annan sorts kräm.



Just i denna så har jag choklad tårtbotten, hallon, blåbär och denna super goda smörkolakräm. Receptet kommer från Roy Fares bok "United states of cakes".

Smörkolakräm:
375g osaltat smör
75g äggvita (2)
50g vatten (1/2dl)
150g strösocker
400g dulce de leche (ca 1 burk) 

Vispa smöret fluffigt i en bunke. Vispa äggvitorna till ett hårt skum i en annan bunke. Koka upp vatten och socker till 121 grader. Häll genast och i en tunn stråle ner sockerlagen i äggvitorna och vispa samtidigt med elvispen på maxhastighet. Vispa sedan på medelhastighet tills marängen är kall. Rör ner smöret i om gångar. Blanda ner dulce de leche och rör om till en slät kräm.  


 Den här krämen tar ganska lång tid om man kokar dulce de leche själv. Men om man köper färdig så går den hyfsat snabbt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar