söndag 31 augusti 2014

Blåbärslängd och höst

Hej!
Nu känns det verkligen som att hösten har kommit!Här har det regnat nästan hela veckan och varit allmänt kyligt i luften, och mer och mer löv börjar att falla från träden. det känns ju lite dystert, men i då kan man ju passa på att baka lite bullar!. Den vanliga kanelbullen är ju en klassiker men det är ju alltid kul att variera sig lite. Så idag tänkte jag bjuda på mitt egna recept på blåbärs och kokos längd. en väldigt härlig och fräsch kombination. I år har det varit väldigt dåligt med blåbär i alla fall där jag bor, så det är bra att detta receptet funkar lika bra med frysta blåbär som med färska blåbär. Receptet är inspirerat från tidningen hembakat. Att göra längder ser ganska komplicerat ut,men det är faktiskt inte så svårt. Det finns många olika sätt att göra detta på men jag gör på detta sättet ( beskrivning nedan) det tycker jag blir finast. Hoppas ni har haft en trevlig helg!



Blåbärslängd (2 st )
50 g jäst
150g smör
6 dl mjölk
2 krm salt
1 dl strösocker
1 tsk kardemumma
15-16 dl vetemjöl

Fyllning
75 g smör
1 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
3-4 dl blåbär
4-6 msk rivenkokos

Garnering
ägg
rivenkokos


Smula jästen i en skål. Smält smöret och häll i mjölken. Värm vätskan till 37 grader. Häll degvätskan över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt salt, socker, kardemumma och mjölet lite i taget. Arbeta till en smidig deg och låt den jäsa under bakduk i ca 45 min.
Fyllning:
Lägg smöret i en skål och smält det lite grann i mikron så att det blir mjukt, men inte rinnande. Tillsätt socker och vaniljsocker. blanda ihop med en sked.

 Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den i någon minut. Dela degen i två delar. Kavla ut delarna tillrektangulära plattor på ett mjölat bakplåtspapper. Bred ut fyllningen i mitten av en degplattan. Tänk dig att du brer fyllning på en tredje del och har en tredje del kvar på varje sida om fyllningen. Strö över hälften avblåbären och kokosen på krämen. Skär skåror snett uppåt med en kniv på varje sida av fyllningen. Fläta längden genom att lägga varannan flik från varje sida över varandra skarvarna ska överlappa varandra så att flätan inte går upp under gräddningen. gör nu samma sak med den andra deg plattan. Sätt ugnen på 200 grader. Låt flätorna jäsa under bakduk i ca  30 min. Pensla flätan med upp vispat ägg och strö över kokos. Grädda i nedre delen av ugnen i 15-20 min.

Ett tips är att frysa in flätan i mindre delar så kan du bra ta upp en liten del och tina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar