måndag 9 februari 2015

Medelleringschoklad

Hej!! 
Nu var det ju ett tag sen sist, men nu kommer iallafall ett litet inlägg. Som ni kanske har sett på min instagram så testade jag modelleringschoklad för första gången igår och jag blev faktiskt positivt överaskad! Den var ganska lätt att arbeta med, inte riktigt som sockerpasta men ändå. Den var liksom lite styvare och lite hårdare när man skulle kavla den men så mycket godare än sockerpasta som ju bara blir sött och sliskigt. Den funkade jätte bra att göra en nalle med och säkert även andra dekorationer. Men ska man göra blommor så är det bättre med gumpaste eller sockerpasta som går att kavla ut lite tunnar och som är lite mer följsamt. Just med det här receptet så blir modelleringschokladen inte så bra att täcka tårtor med. Men om man skulle vilja täcka tårtor med den så har jag läst att man kan blanda i socker pasta så att den blir mer följsam, men jag har aldrig testat det själv. Jag skulle även vilja testa att göra vit modelleringschoklad som man kan färga till olika färger. Om man ska summera så ger jag modelleringschoklad tummen upp! Här kommer receptet! 

Modelleringschoklad: 
100 g mörk choklad 70% 
50-60 g flytande glykos (finns i de flesta välsorterade matbutiker blad bakhyllorna)

Smält chokladen över vatten bad eller i mickron och låt den svalna nån minut. Blanda sen i glykosen och låt massan stelna i rumstemperatur eller i kylskåp. Har du den i kylskåp så får du knåda den ganska mycket innan andvändning men den stelnar mycket fortare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar